Porttelefon

Porttelefon

I föreningens hus finns porttelefonsystemet Vaka från Axema installerat. Vaka är kopplat till telenätet, vilket betyder att du kan prata med besökare via din telefon. Om du byter telefonnummer tänk på att meddela ditt nya telefonnummer till nycklar@malarstrand2.se.

Så här fungerar porttelefonen

När ett samtal kommer från porten, ringer din telefon som vanligt. När du lyfter luren hörs en melodi som talar om att samtalet kommer från porten. När du har talat med besökaren, bestämmer du om du vill öppna porten – eller inte.

Öppna porten eller inte

Tryck på knapp 5 för att öppna porten och på 0 (eller lägg på) för att låta bli att öppna porten.

Så här gör besökaren

Om du uppgivit ditt telefonnummer till nyckelansvarig finns ditt namn i porttelefonens display. Besökaren väljer dig och ”ring upp-knappen”. Tala om för vänner och bekanta hur de ska göra för att få kontakt med Dig via porttelefonen.

Ingen risk för busringningar

För att förhindra busringningar nattetid är systemet programmerat så att porttelefonen bara fungerar vissa tider.

Hemliga telefonnummer

Alla hyresgästers telefonnummer ligger i systemet men i knappsatsen visas enbart namn, vilket gör att ingen kan se vad ditt riktiga telefonnummer är.

Portkod

Från den 1-maj-2023 upphör kod att fungera. Tillträde enbart med nyckel, nyckelbricka eller via porttelefon.

Tala en i taget

Under ett samtal mellan portapparaten och lägenhetstelefonen kan endast en person tala i taget. För att kommunikationen ska fungera bra bör du och besökaren försöka att tala en i taget.

Om problem uppstår

Om porttelefonen inte fungerar – kontakta nycklar@malarstrand2.se.