Avgiftshöjning

Styrelsen har beslutat att höja månadsavgiften med 3,5 % från och med den 1 januari 2026. Detta beslut har fattats med stor omsorg och grundar sig på föreningens långsiktiga behov av att säkerställa en trygg och hållbar ekonomi.

Varför höjer vi avgiften?

  1. Eftersatt underhåll kräver åtgärder
    Underhållsplanen har under en längre tid inte kunnat följas fullt ut. Det innebär att vissa planerade åtgärder nu behöver genomföras för att undvika större och dyrare problem längre fram. Till exempel har vi bytt ut värmecentralen och kommer att byta ut termostaterna i alla lägenheter. Förhoppningsvis kommer detta minska driftskostnaderna för värme och öka komforten i våra lägenheter. 
    Dessutom drabbades vi i år av oförutsedda och dyra utgifter när rören i källaren behövde bytas ut i förtid pga rost och läckage. OVK-besiktningen visade också på brister, som nu måste åtgärdas.
  • Kostnadsökningar
    Inflationstakten har sjunkit till cirka 3,1% i september 2025 vilket är en positiv utveckling jämfört med de senaste åren. Samtidigt innebär prisökningarna att föreningens driftskostnader, som exempelvis försäkringspremier, sophantering och entreprenadkostnader, fortsätter att öka.

Dessutom har föreningens enskilt största kostnader som består av räntor, uppvärmning och vatten ökat betydligt mer än inflationen och de ser ut att fortsätta göra det.

Mellan september 2024 och september 2025 har dessutom elpriserna ökat nästan 30% i Stockholm.
Föreningen har också stor belåning på våra fastigheter och vi måste återuppta amorteringen som pausats ett par år.

  • I linje med utvecklingen i Stockholm
    Vi vill också understryka att denna höjning ligger i nivå med vad som sker i övriga bostadssektorn. Stockholmshem och Familjebostäder – två av de största allmännyttiga bostadsbolagen i Stockholm – höjer sina hyror med 3,5 % från 1 januari 2026. Det visar att vår justering är rimlig och följer den generella kostnadsutvecklingen i samhället.

Framåt
Styrelsen arbetar aktivt med att följa och uppdatera underhållsplanen och säkerställa att föreningens ekonomi är rustad för framtiden. Vår ambition är att minska framtida kostnader och modernisera fastigheterna. Avgiftshöjningen är en del av detta arbete – ett ansvarstagande beslut för att skydda fastighetens värde och vår gemensamma boendemiljö.

Buss 65 kommer tillbaka

Se information vi fått från tillträdande trafikborgarrådet:

Mitt namn är Jakop Dalunde och jag är tillträdande trafikregionråd. Jag noterar att ni är en av många som kampanjat för att få tillbaka buss 65 på Kungsholmen. Jag ber om ursäkt att det har tagit tid att få klarhet i denna fråga. Men nu har jag goda nyheter!

Under det senaste året har många, likt ni, hört av sig med synpunkter på förändringarna i busslinjenätet på Kungsholmen. Förändringarna genomfördes i busstrafiken i hela Stockholms innerstad mot bakgrund av ett minskat resande efter pandemin och ett mycket ansträngt ekonomiskt läge i Region Stockholm. Trafikförvaltningen har följt utvecklingen noggrant och tagit del av de synpunkter som kommit in. Det är tydligt att det finns ett behov av en bussförbindelse från Hornsbergs strand till Stockholms Central, med stopp vid viktiga hållplatser som Bolinders plan – något vi har arbetat för att åtgärda.

För att möjliggöra detta har Trafikförvaltningen, i samarbete med Trafikkontoret i Stockholms stad, arbetat för att hitta en lösning inom det tillgängliga gaturummet – och har nu landat i ett förslag som gör förändringen möjlig. Busslinje 65 kommer att förlängas till Moa Martinsons torg vid Hornsbergs strand via Kungsholmsgatan – Fleminggatan – Kungsholms strand – Franzéngatan, det vill säga linje 65:s gamla sträckning.

Denna förändring kommer att genomföras i samband med tidtabellsskiftet den 14 december. Jag har full förståelse för frustrationen över att det har tagit tid, men vill samtidigt tacka de som har hört av sig och tydligt lyft problemen. Förhoppningen är att åtgärden ska leda till en bättre fungerande busstrafik på Kungsholmen och svara mot de behov som så många har beskrivit.

Trevlig vecka!

Med vänlig hälsning,

Jakop Dalunde

Tillträdande Trafikregionråd

Information om trapprenovering vid Kristinebergsklipporna

Stadsdelsförvaltningen kommer påbörja renovering av trappan mellan Kristinebergs strand och Kristinebergsklipporna. I och med att vår fastighet ligger i nära anslutning får vi denna information på förhand. Under byggtiden kommer det inte att vara möjligt att ta sig via denna trappväg.

Vad ska degöra?

De kommer att ta bort en liten bit av berg framför ett av trapploppen som idag försvårar framkomligheten. Berget kommer att spräckas med försiktiga metoder. Samtidigt rustar de också upp gångvägen mellan trapporna, räcken, trappsteg och barnvagnsramp.

När?

Arbetena förväntas starta under vecka 38 och pågå till mitten/slutet av oktober.

Se bifogad kartbild som visar vilken trappa som avses.

STAMRENSNING

SPOLFÖRETAGET KOMMER TILL DIN LÄGENHET
MELLAN 2/6 – 5/6 MELLAN KL. 07:30-16:00
Obs Arbetet kommer börja på Kristineberg strand 3

Tidsbokning är inte möjlig då stamspolningen måste ske i en viss ordning
för att uppnå bästa resultat.


Nyckelhantering för den som ej är hemma:
Kontakta styrelsen på nycklar@malarstrand2.se för deponering av
nycklar. Styrelsen kommer gå med Sortera under arbetets gång.
Nycklarna återlämnas i respektive brevlåda efter utfört arbete.
Förberedelser inför spolningen:

  • Husdjur ska stängas in så att de inte smiter
  • Mattor ska plockas undan
  • Skåpet under diskbänken ska tömmas och eventuella lådor ska tas bort
  • Golvbrunn och handfat i badrum ska vara tillgängliga. Badkarsfront och
    duschkabinsfront ska avlägsnas.
  • Tvättmaskinsavloppets anslutning i golv/vägg ska vara åtkomlig.
  • Med vänliga hälsningar:
    Er spoltekniker Emelie, 010 383 29 46 (vardagar 07-16)